måndag 16 februari 2015


Nu börjar årets roligaste tid. Odlingssäsongen. Jag skickade just iväg årets beställning av fröer och jag kan knappt bärga mig! Jag vet väl inte riktigt om det finns någon röd tråd i beställningen i år, kanske skulle det vara perenna stenpartiväxter i så fall. Jag har tidigare gjort halvhjärtade, men ändå ganska tappra försök att odla nere vid båthuset. Men i år ska jag ge det en ärlig och bra chans. Har jag tur så kan vi njuta av doftande Backtimjan där till hösten. Tillsammans med svulstiga Taklökar kan ni ju bara tänka er hur härligt det kan bli. Jag lovar inget, men ambitionen och viljan finns. 

I pallkragen byter vi i år ut Bondbönan till förmån för Sockerärten. Inte för att Bondbönan gjorde dåligt ifrån sig förra året, tvärtom, men variation förnöjer. Förra årets stjärnskott på odlingshimlen, Mangomelonen konkurreras ut av Gurkmelon och vi håller verkligen tummen för ett lika bra skörderesultat.
Kryddorna kan jag ju inte låta bli, de hamnar i krukor i år igen. Äppelmyntan är ny, annars blir det idel gamla rävar. Till mormors mammas ära kommer den lilla plantan "Vilma" producera de allra sötaste tomaterna i hela Småland. Om jag får bestämma i alla fall. 

Detta var ett axplock från årets beställning. Nu ska jag sätta mig vid brevinkasten och vänta.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar