fredag 14 november 2014



















iPhone point of view. Ingen vidare utsikt om du frågar mig. Men där får den sitta under mina dagliga rutter genom Stockholm och dess kranskommuner. Då kan jag utan att tappa ögonen på vägen svara på samtal och lyssna till färdbeskrivningar. Den fyller sin funktion sannerligen.

Jag hörde på nyheterna att de sydligaste delarna av Skåne fortfarande har sommar. I inslaget intervjuades en man i shorts som livligt och kärleksfullt lovordade det skånska klimatet. Bilder på blommande rabatter och gröna björkblad susade förbi och vi som bor lite längre norrut förväntades antagligen bli avundsjuka. 
Men vad mig anbelangar så har jag fått uppleva tillräckligt många skånska vintrar och jular utan snö för att förstå att det är just snön och kylan som sätter pricken över i när tomten står på dörrmattan. Det blir liksom aldrig riktigt jullikt utan snön. Så farbrorn i shorts gör mig inte ett dugg avundsjuk. Jag vill att hösten ska vara höst och vinter ska vara vinter, på riktigt. Det får gärna bita lite i kinderna och knarra under skon. Jag drar gärna på mig ett par långkalsonger och extra ullstrumpor om det nu är det som krävs när vintern viner utanför husknuten. I år kan ni dessutam se mig i en ny mössa, så Kung Bore kan få storma in med sitt vita skägg precis när som helst. Jag är beredd. 

Förra året gjorde dessutom jag mitt livs bästa köp på Skansens julmarknad. Ett par ullsulor. Jag har inte frusit en enda dag om fötterna sedan dem placerades i skorna. Det är ljuvligt rent av. Jag tror kanske att det får bli ett par till vid årets besök. Det kan ju aldrig skada att lägga en ullsula i fler skor. Att frysa om fötterna är något av det värsta jag vet, i frysväg.
Jag minns när familjen åkte norrut på loven. Pjäxorna kändes alltid så varma och goa när man drog på dem, men när halva dagen hade gått stod man som vanligt där i liften och försökte vifta liv i tårna. Värmestugan var ju en ren livförsäkring för de stackars stumparna. Där kunde man värma upp dem lagom mycket för att klara ytterligare några timmar i backen. Ullsulorna hade varit guld värda, även då.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar