tisdag 9 september 2014



















Vissa dagar är magiska. Ni vet sådär så att man tror att man fått lite hjälp från ovan. Solen sken och sensommaren visade framfötterna på riktigt den gångna helgen. Hade man struntat i att almanackan visade september hade man gott kunnat tro att högsommaren stod i full blom. Åter kunde jag plocka fram shorts och linne ur garderoben. Åter fick jag sitta på bryggan och höra vattnet klucka mot stenarna. Då är livet bra lyxigt.

Kräftfisket, årets givna höjdpunkt. Lika roligt i år som alla andra år, lika spännande och förväntansfullt. Det är något speciellt med att få ro ut på sjön i ficklampans sken, med himlavalvet pepprat av stjärnor ovanför sig. I år hjälpte även månen till att visa vägen. Doften av sjövatten och dimma, det stillsamma ljudet av årorna i vattnet. Det känns nästan lite majestätiskt att glida fram på den spegelblanka ytan en bit inpå nattkröken.

Den uppmärksamme läsaren minns mina bestyr med vårsådden. Jag gullade och duttade med massor av små plantor här under växtbelysningen. Jag visste inte då om det skulle vara värt allt besvär. Om de perenna Kokardblomstrena skulle hinna sätta knopp innan hösten tog dem. Om Blodalunroten skulle rota sig och om de slingrande luktärterna skulle gilla läget vid spaljén. Nu vet jag. All den omsorg och kärlek jag strött över mina små skyddslingar gav rikligt med belöning tillbaka. Kokarderna har blommat som om denna sommar var den sista, liksom luktärten. Blodalunroten har rotat sig fint och samlar kraft att sätta blom nästa sommar.
På grönsaksfronten är Bondbönan den stora vinnaren. Det är definitivt inte sista gången den lilla bönan finns med på planteringskartan. Sparrisärten gav en klen skörd, men oj vilken smak! En liten ärt som smakade stort. Kan hända får de en ny chans så småningom. Piplöken smakade mjällt och fint, den ska bli picklad under morgondagen. 
Det är när jag tar hand om alla mina fröer och grönsaker som jag känner mig riktigt rik. Det är som balsam för själen att sitta där och sortera dem för torkning och förvaring. Så att de kan hoppa ner i jorden redan nästa år. 

Till alla er som gjorde min födelsedag minnesvärd, tack! Det värmer ett 40-årigt hjärta!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar