tisdag 19 maj 2015



















Att öppna upp sommarstugan för en ny säsong är alltid en höjdpunkt, något jag längtar till. Det är lite att styra med så här på vårkanten. Nu man får man äntligen se vilka av förra årets planterade perenner som klarat vintern. Och vintern är ju som bekant ganska sträng på småländska höglandet. Det var glädjande att se att de allra flesta överlevt och nu ruvade på nya friska skott. Många låg ännu så länge bara och lurade i jordytan men om våren tar fart snart så kommer säkerligen även dessa små plantor att sträcka sina vintertrötta armar mot skyn. 
Årets nyförvärv i perennfamiljen får dock vänta ett litet tag till innan de kommer i jorden. De får nöja sig med utsikten från min balkong. Det visade sig vara ett klokt val med tanke på att termometern sjönk under nollan några nätter när vi var där. Visserligen är de lite härdade av Stockholms nattluft, men minusgrader vet jag inte om de hade tyckt om speciellt mycket.

Fröplanteringen är dock obligatorisk så här års. Pallkragarna ska grönska av både blommor och ätbara grödor, precis som vanligt. Nu hoppas vi bara på lite fjäderlätt vårregn så kommer det att gå bra för dem. I år kunde jag dessutom använda mig av extra god jord från egen kompost. Det kan knappast bli annat än lyckat tror jag. Komposten lever verkligen upp till mina förväntningar. Jag har varit duktig och luftat den några gånger om året och nu betalar det sig. Daggmaskarna är stora som kopparsnokar. Heja maskarna!

Till årets bestyr hörde även båtfix. Ni ser ju själva hur ledsen den är där den ligger och bara längtar ner i vattnet. Morfars vackra gamla eka har inte fått någon kärlek på många år och jag vill nog att den ska hålla ett tag till att fiska abborre i. Efter noggrann tvagning och lite slip fick insidan sig en rejäl uppfräschning och även utsidan tätades och målades. Den ska få sig ett lager färg till vid nästa besök och sedan är den åter redo för såväl gammelgädda som mört och abborre. 

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar