fredag 29 maj 2015



















Jag hann bli medelålders innan pollenallergin vevade in mig i sitt nät. Jag håller på att bli tokig av klådan i ögonen. Tack och lov rinner inte näsan, det är bara ögonen som säger ifrån. Ni vet när det kliar sådär som på ett myggbett. Om man råkar klia tillbaka så kliar det bara ännu mer. Jag tar lite antihistamin för att komma till rätta med det värsta och det går an. Men fy för tusan vilket gissel att inte tåla pollen. Jag är inte alls förtjust.

Våren har än så länge inte visat sig från sin vackraste sida vädermässigt. Det blåser och småskvätter mest hela tiden. Det är ju nu det ska vara sol från en klarblå himmel så att vi kan fotografera studenterna vid någon vacker liten syrenbuske utomhus. Ibland undrar jag varför skolan ens bjudit in oss till fotografering. På vissa skolor, ingen nämnd ingen glömd, så finns det elever som inte ens kommer att ha ett minne av att de tagit det där fotografiet. Och om studentmössan nu råkar sitta rakt på bilden, så är det definitivt inte deras förtjänst i allafall. 

För ett antal år sedan fotograferade jag på en skola lite längre söderut i landet. Studenterna var så glada i hatten att en av dem passade på att sova en liten stund på främre raden under klassbildsfotograferingen. Klasskompisarna fick väcka vederbörande med jämna mellanrum för att det åtminstone skulle se ut som om det var en trevlig dag, även för hen. 
Jag vill minnas att jag läste någonstans att årets studentflak var förenat med lite hårdare restriktioner. Att det inte skulle vara tillåtet att spruta öl tills det rinner längs trottoarkanterna. Till glädje för oss fotografer som slipper huka oss och få utrustningen förstörd. Vi får se hur det går med den saken. Nästa vecka drar det igång på riktigt.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar