tisdag 28 februari 2012



















Idag var det den stora dagen D för gamla Bettan. Bilbesiktningen låg som en svart skugga mot horisonten i Högdalen. Klockan 10.20 gällde det. Registreringsnumret blinkade ilsket rött på skärmen och porten gled upp. Besiktningsmannen bad om att få se varningstriangeln, hans röst var sträng. De anslöt avgasröret till utsugningsslangarna och sedan påbörjades kontrollen. Jag såg hur Bettan hissades upp och ner. Det knackades och vreds allt medan besiktningsmannens ficklampa granskade underredet. Hon kördes ut och fick ge ton med sitt signalhorn. Hon fick bromsa och mäta sin utandningsluft, kort sagt ingenting lämnades åt slumpen.
När granskningen var över stegade besiktningsmannen åter in med allvarlig min. Jag frågade nervöst hur domen löd och han sa fortfarande allvarlig "Ja, hon klarar kanske ett år till." Men tillade nästan genast när han såg min min "Jag hittade inte ett enda fel på den." Lilla Bettan hade godkänts vid årets besiktning och jag kände en lättnad från hårfästet till tårna.

Imorgon ska jag kille henne lite extra under hakan när jag kör till jobbet.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar