lördag 7 december 2013



















Årets första julbord har avnjutits. Antagligen mitt enda också om man räknar bort den ordinarie julmaten på julafton. Som sig bör gick jag många varv runt uppläggningsbordet och sillrundan var givetvis först ut. Allehanda sillsorter i lagoma bitar lades på tallriken. En och annan sort prövades för första gången, brännvin och lingon var en av dem som smakade riktigt bra.
Under andra varvet plockade jag åt mig det kallskurna köttet, där skinkan med honungssenap var en av höjdpunkterna. Tjälknölen gick inte heller av för hackor kan jag lova. På den tredje rundan lassades det varma upp på tallriken. Janssons frestelse och köttbullarna. Prinskorvarna lät jag bli, som sig bör. Jag är inte så förtjust i de små korvrackarna och magen mäktade inte med hur mycket som helst heller. 
Den stinna magen till trots gick jag ytterligare en runda för att riktigt gotta in mig i ingefärspäron med punchgrädde, sirapskakor och en liten bit kladdkaka. Jag ska medge att de sista tuggorna nästan tog emot. Nu var jag väldigt mätt. Då kom kaffet och snaskbordet med hemlagad knäck, sockerlockar och fugde fick sig ett besök.
Måste jag säga att jag fick rulla hem från fantastiskt mysiga och genuint hemtrevliga Särsta Värdshus denna eftermiddag? Vi tog en välbehövlig promenad i vintervädret efteråt och kanske hann en del av maten att sjunka undan lite då. I skrivandets stund är jag dock fortfarande ganska mätt.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar