lördag 28 december 2013



















Ännu en julhelg är till ända. Det känns alltid lite sentimentalt på något sätt, jag vet inte varför. Kanske är det den klassiska förväntningen på julen som släppt eller allt julstök och roliga förberedelser som är över. Årets julgodis blev en riktig braksuccé. Saffranskolan och vaniljfudgen blev ungefär så bra som man kan förvänta sig att den skulle bli om man anställt en riktig konditor. Och jag överdriver faktiskt inte. Ni vet när det blir så gott att man ler lite grand för sig själv under själv provsmakningen. Då går det inte att bli annat än nöjd.
Sherrysillen gick faktiskt inte heller av för hackor. Det var några år sedan vi lade in egen firre, men det är verkligen mödan värt. Allt smakar väl kanske bättre när man lagt sin egen kärlek under locket, och sherrysillen kan jag absolut tänka mig att göra om nästa jul.
Min vana trogen bakade jag pepparkakor. Årets skörd blev hyfsad. Något blek i smaken men fullt godkända tycker jag. Honungsknäcket är alltid ett säkert kort. Kanske aningen tunt som bas för skinkan i aftonstund men knaprigt och gott med julosten på.

Snön fick vi klara oss utan i år. I Skåne är det ju i och för sig ingen ovanlighet, men man får nog bläddra länge i gamla väderkalendrar för att hitta en jul som dessutom varit så mild. Visserligen har vinden tagit i men vinterjackan satt nästan onödigt varmt på kroppen ändå. 

Om man ska se till julklapparna så måste det betyda att jag lyckats vara väldigt snäll i år. Jag fick idel fina saker som jag kommer ha stor glädje och nytta av hela nästkommande år. Värmande klappar och paket med innehåll som gör mig till stjärna i köket. Härligt inspirerande böcker och bra att ha i vardagen-klappar. Alla berörda tackar jag å det ödmjukaste. Ingen nämnd ingen glömd. 
En bra jul! 

God fortsättning och Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar