onsdag 9 juli 2014



















Jag har gjort flädersaft för första gången i livet. Jag kunde helt enkelt inte motstå frestelsen efter att ha nåtts av doftpuffar från fläderträdet här nedanför balkongen under en längre tid. Jag har gått efter recept givetvis men jag kommer aldrig att kunna smaka hur god den blev. Men man kan ju bjuda andra och förhoppningsvis få se dem njuta av varenda klunk i glaset. Citrusfrukter. Det är ju förbenat också att jag är allergisk mot dem. Ibland känns det riktigt tråkigt att inte få ta del av de små klyftiga frukterna. I flädersaft puttar man ju ett hel gäng citroner och jag vill inte ens tänka på hur jag skulle se ut om jag drack av dem. Men som sagt, att få bjuda är också glädjefyllt.

I fågelsjön i Gredelby Hagar sjuder det av liv. Det är allt från Gräsänder till Skrattmås och Häger. Har man tur kommer även den vackra Fiskgjusen och tittar förbi. Majestätiskt glider den in och ryttlar över sjön. Måsarna ger skri och gör så gott de kan för att jaga bort den. För dem är det fråga om liv eller död. Men Fiskgjusen spetsar ögonen på helt annan föda. De äter fisk och bryr sig inte det minsta om Fiskmåsarna och deras bon. 
Med kameran över axeln gav jag mig iväg till just denna livliga fågelsjö. Och med lite flax och stort tålamod lyckades jag fånga den på bild, Fiskgjusen. Med hela sitt vingspann i hela sin prakt. Det kändes riktigt kul. Ibland lönar det sig att vara enträgen och vänta.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar