torsdag 11 december 2014



















Det är lite kaosartat på stan så här i mitten av december. Svettiga pannor blandas med rödrosiga kinder. Håret står som en flagga på stressade julklappsköpare och köerna är till synes oändliga. Själv gick jag och hämtade mitt andra paket på posten idag. Jag har inte deltagit i julstressen. Jag har suttit hemma i soffan med en kopp kaffe och min dator. Där har jag vridit och vänt på olika klappförslag och nu är jag redo för julafton. Det känns ganska harmoniskt.

Ernst, mannen med julstämningen stämplad i pannan, gav mig också lite fina tips på vad vi kan liva upp julbordet med i år. Inget ont om de gamla klassikerna, men visst kan det väl bli lite tungt i magen ibland? Han gjorde en Äppelchutney med stänk av färsk ingefära och visst känns det väl som ett ganska piggt tillbehör bland julfavoriterna på julafton? Jag tror jag ska våga mig på det. Jag kan väl erkänna att jag blev ganska sugen på att testa hans ljuvliga Filoknyten med getost, pepparkaka och fikon också. Men man kanske ska ta en sak i taget, inte hotta upp julbordet med för många nyheter. 

Jag undrar jag om det blir någon snö att tala om här i år. Det känns onekligen ganska långt borta just nu. Årets tema verkar istället vara stormar. Jag hörde på nyheterna att det är nya vindar på väg in över Sverige. Kanske klarar vi oss här i Stockholm, men mor och bror kommer antagligen inte undan så lätt. De har uppenbarligen inte nog med de friska höststormarna, nu kommer vinterorkanen också. Kanske läge att sy fast peruken med ett extra stygn.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar