måndag 24 juni 2013



















Nu var det ett tag sedan jag skrev, men detta får symbolisera den tid som passerat. Det har blivit mycket av den varan den senaste veckan kan jag lova. Det blir ju lätt så när mamma är på besök och man få festa till det lite extra.
På en brygga ute i Saltsjöbaden satt vi och myste i torsdags. Solen gassade, vattnet kluckade och från en flotte vågade barnen inte helt utan upphetsning ta ett dopp. En fin dag.

Som bekant har midsommar passerat. Vi firade på klassiskt manér med midsommarstång, dragspel och ko ack ack ack i ring. Nja, jag stod i ärlighetens namn och höll mamma sällskap utanför ringen, men känslan fanns där. Vad jag förstod så valde vi en relativt bra plats att fira midsommar på rent vädermässigt också. Solen stod som spön i backen mest hela dagen. Även om eftermiddagen och kvällskvisten bjöd på en del moln. Regnet höll sig faktiskt på avstånd sånär som på ett par droppar, men det hör ju midsommarafton till. 
Sillen samsades med färskpotatis och gräddfil på faten och gäddorna lekte även i år i vikar och vass allt medan solen gick ner bakom Sjöbloms dass. Jag tror faktiskt att den här midsommaraftonen innehöll det allra mesta som en midsommarafton ska ha.

Under helgen har jag åter besökt Linnés Hammarby, men den här gången även i sällskap av mamma. För att ytterligare följa i Linnés fotspår tog vi en tur in till Uppsala och Linnéträdgården, även den Botaniska trädgården fick sig ett besök. Där växte några stora lagerträd som härstammade från Linnés tid. Sådant svindlar tycker jag. Det är märkligt mäktigt att tänka sig att han faktiskt haft dessa träd i sin egen ägo och gullat med dem för att få dem att frodas.

Söndagens begivenhet blev Drottningholms slott. Icke att förglömma det lilla lustslottet Kina Slott ett stenkast där ifrån. Drottning Lovisa Ulrika förärades detta "lilla enkla slott" på sin födelsedag 1753. Inte undra på att det blev en uppskattad present från kung Adolf Fredrik då hela Europa på den här tiden vurmade för kineserier.
Kvällen avslutades med ett kärt återbesök ute i Nockeby där en av våra sommarstugugrannar bor. Det bjöds på underbart god lax och fina samtal. Verkligen härligt att ses igen efter många års uppehåll.

Jag hade tänkt försöka se supermånen ikväll, men jag vet inte riktigt om den vill visa sig idag heller.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar