måndag 17 juni 2013



















Utanför Uppsala ligger Linnés Hammarby. Carl von Linnés sommarhus. Stället där han fick möjlighet att umgås med familjen och andas frisk luft. Där kunde han bokstavligen odla sitt intresse för växter och katalogisera dem på det sätt vi känner till än idag. Det var en härlig upplevelse att strosa omkring i hans fotspår. Det är sällan man ser så många olika arter på ett så begränsat område. I äppellunden passade vi på att ta en koppa kaffe och solen värmde riktigt skönt trots att vinden tog i mer än vanligt. 

För nära nog en månad sedan planterade jag frön vid sommarstugan. I pallkragarna skulle grönsaker och snittblommor få slå rot och vid huset och nere vid sjön skulle ringblommorna och krassen få lysa upp. Jag har misströstat lite eftersom jag inte riktigt vetat om vädret varit välvilligt mot de små skotten. Idag fick jag svaret. Mamma rapporterade att nere i Småland växte det som om denna sommar vore deras sista. Spenaten och salladen hade nästan klättrat över kanten och snittblommorna stod näpna i raka led. Det gjorde mig väldigt glad! Jag gläder mig så åt att få åka ner och titta på dem!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar