fredag 4 oktober 2013



















Det byggs om otroligt mycket i Stockholm. På sina håll går det tjugo lyftkranar på dussinet. Gator dirigeras om och det är snarare en regel än ett undantag att följa orange markering för att hitta rätt destination. För mig som är beroende av GPS för att komma rätt till jobbet är det ett litet helvete. Det byggs om i en sådan takt att navigatorn inte hinner med att uppdatera. Ibland är det mer eller mindre en slump att jag faktiskt kommer fram till slut. Jag lägger på extra tid för körning i morgonrusningen, men åker jag genom stan är det nödvändigt att också lägga några extra kvartar på vägarbeten. 

Ibland sitter man där man sitter, varken mer eller mindre. Då får man t ex tid att planera vad man ska köpa i födelsedagspresent åt någon. Ni vet tänka ut något så in i bänken bra att man nästan själv längtar tills paketet öppnas. Man hinner också lusläsa den där fina fototidningen som damp ner i brevlådan häromdagen. Alltså verkligen läsa, från pärm till pärm. Det är så sällan jag hinner det numera, läsa. Vad gäller skönlitteratur går det i skov. Ibland läser jag väldigt mycket, ibland går det långa perioder då jag inte ens tittar åt en bok. Då bläddrar jag desto mer i tidningar, gärna fototidningar. Jag gillar den fina blandningen av bilder och artiklar om tekniska detaljer och prat om ljus och tid. Det passar mig.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar