söndag 3 november 2013



















Nu kan hösten fortsätta och vintern kan ta fart närhelst den önskar. Vi har krattat klart och de extra känsliga växterna har fått en liten krans av löv runt fötterna. Den nerblåsta flaggstången står på plats igen, visserligen efter en och annan ansträngning men upprätt och redo att möta snön. Till våren plockas den förmodligen ner igen för uppfräschning och ny färg. Den dagen ser jag inte jättemycket fram emot. Det vi lärt oss av helgens bestyr är dock att vi ska investera i riktigt bra och långa stöttor så att arbetet går lättare.  

Komposthögen är fylld till bredden med löv av allehanda slag. Till våren ska jag vända ner dem så att de kan fortsätta sitt kretslopp och bjuda på god och fet jord så småningom. Jag tycker om tanken på att vara självförsörjande i jordväg. Jag minns så väl morfars fantastiska komposthög. Den kryllade näring och stora daggmaskar. Så många att det inte gjorde något om man tog en liten burk mask med sig till fisketuren. Sedan morfar gått bort har komposten varit dåligt skött, jag medger det. Men nu ska det bli ändring på det. Jag såg redan nu att den kompost jag vände i somras tagit fart. Så ska det förbli. Nu ska daggmasken åter göra inträde i den Carlqvistska komposthögen. Välkomna!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar