fredag 8 november 2013



















Jag vet att man kanske inte får mata fåglarna på balkongen, jag vet det. Men jag kan liksom inte låta bli att ge dem en påse nötter så att jag kan få ta mig en närmare titt på de små liven. I förrgår startade Bistro Carlqvist för fåglarna här i Johanneshov. Det tog inte mer än tio minuter så satt den första Talgoxen och tog för sig. Förra året var det just Talgoxe och Blåmes som mättade magen mest, men en och annan Nötväcka vågade sig faktiskt också fram. Det var en lång vinter och det krävdes några påsar för att fåglarna skulle kunna upprätthålla status och värme i kylan. 

Det var därför med total förvåning jag tittade ut på nötterna i morse. Påsen var i det närmaste tom. Antingen så har fåglarna faktiskt varit vrålhungriga eller så måste maskorna i nätet på påsen varit alldeles för glesa så att jordnötterna helt enkelt allt för lätt kunnat ramla ut. Nåväl, det blir till att sätta upp ny mat i helgen. Menyn lär jag dock inte variera speciellt mycket på min restaurang. För ett par år sedan provade jag först att hänga ut talgbollar, men det var ingen större succé. Det enda som hände var att det skräpade ner på balkongen och fåglarna såg jag i princip inte skymten av. Nej, jordnötter ska det vara. Det verkar som om de små liven har vett att vara kräsna också.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar