tisdag 30 juli 2013



















Sedan jag var liten har jag följt dem vid sommarstugan. Fiskgjusarna. År efter år har de häckat i samma tall och det har känts fint att se dem. Nu verkar det tyvärr som om något fått dem att byta boplats efter säkerligen 25 år i samma trädtopp. Jag har sett dem cirkla över vattnet, men deras nya hem har jag ännu inte kunnat lokalisera.
Jag läste att nästan hälften av alla Europas Fiskgjusar finns i Sverige. Då ungarna kläckts så är det hanen som sköter uppfostran. Han ser till så att de lär sig flyga och kunna fiska på egen hand, medan honan ganska snart lämnar Sverige för sydligare breddgrader. Fiskgjusarna lever i par, livet ut. Dock kan det mycket väl vara så att de lever åtskilda i var sitt varmt land under vinterhalvåret. Men när våren sedan är i antågande möts de åter igen i samma trädtopp. Rörande tycker jag.
Slut för idag tack för idag från Naturrutan.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar