måndag 19 augusti 2013



















Ny vecka nya tag. Idag var det så dags för ett gäng fjuniga tonåringar att ta plats på min pall. De flesta tysta som möss och nervöst rödflammiga efter första dagen på gymnasiet. Jag vet inte vem av dem som hade det värst, jag eller dom. Hur som helst avundas jag dem inte. Att ha hela sin gymnasietid kvar med allt vad det innebär av tentor och tonårsbekymmer. 

I helgen befann jag mig precis som utlovat i svampskogen. Eller ja, åtminstone i skogen. Det var faktiskt inte så mycket bevänt med de där kantarellerna. Visserligen hittade vi tillräckligt mycket för att lägga på mackan men mer än så blev det inte. Ur svampsynpunkt tror jag tyvärr att sommaren varit lite för torr. Även om det kommit en del regn nu så här i slutet av sommaren så är det inte på långt när tillräckligt för att få det små godingarna att titta upp ur jorden. Markerna är torra och nästan lite knastriga under stövlarna.

Jag har minsann hunnit med att vara lite huslig också. De fina krusbären från sommarstugan blev till en ljuvlig marmelad. Jag har aldrig gjort marmelad tidigare men det visade ju sig vara den enklaste sak i världen. På en kvart var den färdigkokt och upphälld på burk. Bra jobbat!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar