tisdag 12 februari 2013



















Jag åker sällan buss. Tar jag mig fram med kommunala medel så blir det oftast med tunnelbanan. Därför var det en nyhet för mig att SLs bussar på vissa ställen i kommunen erbjuder sk vinkområden. Vad är då detta kan man fråga sig. Jag var faktiskt tvungen att stilla min nyfikenhet genom att ta reda på det via Google. Där står att läsa följande: 

"Vinkområde innebär att bussen kan stanna för på- och avstigning mellan angivna vägar. Ge föraren en vink för påstigning och plinga för avstigning. Bussen stannar då på närmsta lämpliga ställe."

Så för alla er som undrat och kanske höjt handen i en tveksam hälsning på skyltens uppmaning, utan att egentligen veta varför. Nu vet ni. Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag aldrig sett den här typen av skyltning förut och trodde kanske att det var en skämt. Det är det alltså inte. 

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar