måndag 18 februari 2013



















Oj, ni får förlåta mig att jag inte har skrivit på ett tag. Ibland rullar dagarna förbi och inspirationen infinner sig inte riktigt. Men nu är sitter jag alltså här vid tangenterna igen. 

För något år sedan hittade jag en gammal hederlig Agfa Clack på Tradera och kunde inte hålla fingrarna borta. Den blev tyvärr stående i hyllan, men i helgen tyckte jag att det kunde vara på tiden att prova om den fungerade som annat än prydnad. Just den här kameran tar 120-film och jag hade praktiskt nog några rullar av den sorten i byrålådan. 
I samma veva passade Fröken V på att testa sitt nyförvärv en Kodak Retinette. Till denna behövdes 35 mm-film och det var sannerligen inte det lättaste att hitta vill jag lova. Jag såg framför mig hur det hängde rullar av den här sorten i varenda Konsumbutik. Det visade sig vara en tanke från Hedenhös. Den fotobutik vi siktat in oss på hade stängt och därför stegade vi in på 7 Eleven för att söka lyckan.
 
Att fråga om en filmrulle 2013 är ungefär som att fråga om man skulle kunna få ställa sig naken i skyltfönstret. 7 Elevens butiksbiträde tittade på oss som om vi var från vettet. 
"En filmrulle?!" Det var uppenbart att han inte ens var född när filmrullen senast användes i dagligt bruk. Arma pojkstackare.

Nåväl, så lätt ska man inte ge upp. Om man inte går förbi något öppen fotobutik där chansen att hitta filmrullar är som som störst, var kan man då hitta en? I Gamla Stan såklart. Dit vallfärdar turister från när och fjärran, alltid är det väl någon som kör på det gamla hederliga analoga viset. Då ska man kunna köpa en filmrulle utan problem. Sagt och gjort, det var dit vi gick för att slutgiltigt finna en filmrulle av 35 mm snitt.

Nu är det bara att knäppa på. Sedan får man vänta lite till på att få den framkallad och på papper. Majoriteten av dagens stressade människor har på tok för lite tålamod för att fotografera analogt. Det tar tid. En bild som du ser direkt via din digitalkamera eller iPhone får du vänta på åtminstone ett par dagar för att få på det analoga sättet. Kanske borde man fotografera mer analogt, lära sig ha tålamod. Jag tror de flesta skulle må bra av det lite till mans.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar