tisdag 28 maj 2013



















Den här pyttelilla gynnaren hade hittat in till min balkong idag. Jag tror eventuellt att det kan vara fråga om en humlebebis. I nedre bildkant syns änden på en tändsticka. Den såg ut att ha det lite kämpigt där den satt och darrade på väggen. Kanske var den så ny att vingarna inte riktigt hade hunnit att torka.

Det är märkligt ändå hur två personer kan tolka en och samma information så olika. Inför en fotografering får säljaren alltid ett informationsblad där det ganska utförligt står vad som behövs göras. Tips som underlättar för mig som fotograf, samt förhållningsregler för att bilderna ska kunna bli så bra som möjligt. Om jag ska våga mig på att generalisera lite så kan jag säga att kvinnor i övre medelåldern är allra bäst på att tolka dessa informationsblad till sin egen och min favör. Oftast har de betat av punkt för punkt och ber ibland till och med om ursäkt lite om de har misslyckats med något av momenten. 

Sedan har vi de andra, de som låter disken stå framme. De som inte brytt sig om att varken underlätta för mig eller på något enda vis sett till så att bilderna kan komma att bli bra. Idag mötte jag båda dessa ytterligheter. Den sistnämnda påpekade:
"Mäklaren sa till mig att det ska se ut som ett hotell när fotografen kommer." Jaha, sa han det, tänkte jag och förstod att den här säljaren aldrig satt sin fot på ett hotell.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar