lördag 8 mars 2014

 

















Det bästa med våren är alla frön som ska sättas. Idag pillade jag ner dem som förhoppningsvis ska bära frukt i form av tomater senare i år. På Impecta har jag beställt lite nya roliga sorter till årets plantering. Jag brukar ju vara den som håller mig strikt till kryddträdgården, men i år blir det lite annat också. En del till sommarstugan och fortfarande mycket ätbart till balkongen. Jordmandeln hade jag inte hört talas om tidigare. Det är gamal kulturarvsväxt som ovan jord ser ut som ett kraftigt gräs. Men det är under jord de ätbara knölarna bildas. De påminner lite om Jordärtskocka men mindre. Det ska bli kul att se om jag får möjlighet att smaka senare i år.

Mammutträd heter den största av alla levande organismer på jorden. Det kan bli omkring 4000 år och härstammar från Sierra Nevadas bergstrakter. Stamomfånget kan bli ända upp till ca 35 m. Det är en svindlande tanke att ett träd kan bli så gammalt och inte minst, så stort. Vårt liv på jorden tär sig rätt futtigt tidsmässigt i jämförelse om man säger så. Nåväl, Mammutträdets frön finns att köpa och jag kunde ju såklart inte motstå frestelsen. Givetvis går det inte att driva upp det till någon vidare storlek i vårt klimat, men bara tanken på att så ett Mammutträd gör mig lite glad.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar