måndag 10 mars 2014



















Jag kunde inte bara låta det här huset passera när jag åkte tillbaka mot Johanneshov efter att ha varit ute på Värmdö. Det är något med det som väcker en massa känslor i mig. Av skyltarna att döma kan man ana att det varit en liten speceriaffär. Kanske sålde man tobak och tidningar, kanske skramlade det också om mjölkflaskorna där inne. 

Vem bodde på övervåningen? Antagligen densamma som drev den lilla affären en trappa ner. Det vore ju opraktiskt annars. Var det kanske 1950-tal när ruljansen gick som bäst och en och annan Volvo Amazon bromsade in på gårdsplanen utanför? 
På samma gång som huset gör mig nyfiken, tycker jag att det vilar ett obehag över hela härligheten. Det är något speciellt med gamla butiksbyggnader som känns lite spöklikt. Jag är inte helt säker på att jag faktiskt skulle våga ta mig en titt innanför dörren. Jag kan nästan se hur någon står där och iakttar mig på ovanvåningen bakom den skira gardinen.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar