fredag 28 mars 2014



















Jag har tänkt att jag ska göra det länge nu, fotografera Stockholm i kvällsljus. Igår var det en riktigt klar och fin kväll. Lika hänförd som jag blev av den orangefärgade månen när den steg upp för någon vecka sedan, blev jag nu av solen när den försvann bakom horisonten som en glödgad kula.Väldigt vackert.
Det var fler som njöt av den vackra kvällen på toppen av Hammarbybacken. En och annan hade precis som jag varit förutseende och tagit kameran med sig. Så sänkte sig skymningen och mörkret över staden. Överallt tändes ljus och gatlyktor, Stockholm hade klätt sig i nattskjorta. Från toppen av backen ser man nästan hur långt som helst. Jag såg de stora kryssningsbåtarna glida in till kaj strax bakom de tomma slänggungorna på Gröna Lund. Vände man blicken åt andra hållet reste sig ett belyst Kaknästornet som en isblå pelare på Gärdet. 

När jag stod där och blickade ut över Stockholm så blev det plötsligt väldigt tydligt att det finns en väldig massa kyrkor i den här stan. Deras upplysta urtavlor och torn blev fina riktmärken för mina bilder. Sofiakyrkan var den mest iögonfallande och bredde ut sig ordentligt på toppen av Vita bergen. Katarina kyrka med sin gulvita fasad strax intill Mosebacke ville inte vara sämre.
Jag såg Maria Magdalena Kyrka mellan Slussen och Mariatorget och ytterligare ett litet stenkast bort stod Högalidskyrkan med sina karaktäristiska två torn. I Gamla Stan stod Tyska Kyrkan med sin livsfarligt sylvassa topp strax intill den Finska Kyrkan med sin kolsvarta blyertsspets.

Och så mitt bland dessa kyrkor stod Stockholms Stadshus och hukade sig med med sina förgyllda kronor. Det var en vacker vy jag hade där uppifrån toppen. Jag hade kunnat stå där hur länge som helst och titta. Se himlen fyllas av stjärnor och flygplan från Bromma flygplats. Men även en sådan här kväll har ett slut. Det blåste kallt och ulltröjan gjorde sitt bästa för att värma. Jag fick packa ihop och vandra ner. Med ficklampan i högsta hugg.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar