torsdag 7 mars 2013



















Det var kyligt i luften idag när jag mötte upp fröken T. Jag startade hemifrån utan mössa eftersom solen sken och jag förväntade mig vår. Efter promenaden till tunnelbanan åkte den dock fram ur väskan och värmde ett par röda små öron.

Den Brända Tomten i Gamla Stan blev vår slutdestination. Där Under Kastanjen intogs kaffe och en liten toast. Ditt och datt konverserades och vi funderade inledningsvis båda över namnet Brända Tomten. Om det var tomten som i markområde eller den lilla vitskäggiga mannen som besöker oss på julafton. Eftersom vi insåg det orimliga i att vilja bränna självaste julklappsutdelaren så kom vi överens om att det förmodligen skulle uttalas som synonym till tomtmark. 

I skrivandets stund blev jag nyfiken på om vi haft rätt och kan därför presentera följande information:

Brända tomten är en öppen plats som ligger i hörnet av Kindstugatan och Själagårdsgatan. Huset som låg här förstördes av en brand 1728 och dåvarande ägare Ekman uppförde inte någon ny fastighet på tomten. Stadsarkitekten Johan Eberhard Carlberg skrev 1734 att han två år tidigare föreslagit att man skulle göra en vändplan på platsen. På en tillhörande ritning markeras Ekmans afbrände tomt. I mantalsskrivningen för 1760 omnämns den som Brända tomten. Idag växer en kastanj på platsen.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar