måndag 29 oktober 2012



















Igår vaknade jag till en strålande morgon i Småland. Solen vräkte ner och sjön låg spegelblank. Det var en fin dag för att plocka upp båten och bryggan helt enkelt. Mamma och jag hann till och med en liten roddtur innan båten slutligen hamnade i båthuset för vinterförvaring.

Idag vaknade jag till raka motsatsen. Molnen hängde tunga och snuddade nästan vid vattenytan på sjön med sina luddiga fingrar. Regnet hängde i luften redan i arla morgonstund, men enligt SMHI skulle det släppa från himlen strax efter lunch. Det gällde med andra ord att ligga i lite för att hinna få klart innan regnet kom. Men att rensa takrännorna skulle inte ta så lång tid enligt mina planer. Det hade ramlat ner allehanda bös i dem men det gick ganska geschwint ändå. Jag kunde inte låta bli att borsta rent taket från mossa, så nu kan snön få komma om den vill. Förhoppningsvis glider den lite enklare ner från taket nu när mossan är borta i allafall.

Lagom till lunch kom regnet och granriset som jag bäddade in lavendelplantorna i fick bli sista insatsen för dagen i trädgården. Imorgon är det sista rycket inför vintern. 

Tills dess önskar jag, godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar