torsdag 27 december 2012



















Julen är över. De röda dagarna har övergått till vardag och det gick väldigt fort den här gången. Jag känner att jag ska ta en tur tillbaka till Skåne igen innan våren kommer.

Varje år längtar jag tills jag får smaka av skinkan, sillen, syltan och rödbetssalladen. Varje år tycker jag att det är lika gott! Det är märkligt ändå hur unikt ounika vi är i våra traditioner. Påsken, midsommarn och julen har vi i stort sett dukat upp samma saker på linneduken. Men skinkan lägger vi till under julen. Det är också den som är julen för mig. Tillsammans med den godaste senapen på jorden: Hudiksvalls stolthet Graveleijs. En sötstark grovkornig variant som får skinkmackan att smaka som en dröm.

De julklappar jag fick gick på kökstema i år. I fortsättningen kommer det bakas och lagas husman så det står härliga till. Den fina bakskålen rymmer hur mycket deg som helst och det ska bli riktigt kul att ta ut svängarna i den.

På det hela taget tycker jag att julen varit väldigt mysig. Skåne bjöd sin vana trogen på en grön jul tyvärr, men man kan inte få allt . Dagen före julafton passade dock Kung Bore på att lägga ut nästan hela sitt skägg på Kullahalvön. Kombinationen hård vind och drivbildning gjorde att vi nästan trodde på en vit jul även i Skåne, men vi gick som sagt bet. På julaftons morgon var gräset lika grönt som barren på granen. En grön jul som sagt.

Åter i Stockholm låg snön om möjligt ännu djupare än när jag åkte. Jag är glad att Gamla Bettan stått i tryggt förvar under tak. Så slapp jag gräva ut henne det första jag gjorde.
Idag har vi satt kristyr på pepparkakshuset som tillverkades enligt egen ritning före jul. Bättre sent än aldrig tycker jag. Ett lite större hus med tillhörande dass och uthus stod klara att få kristyrdekor. Det blev riktigt fint!

Till alla inblandade, tack för en fin jul och fint sällskap! Och tack för fina presenter!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar