måndag 10 december 2012



















Traditionsenligt gick det årliga julbaket av stapeln i helgen. Lussebullar, pepparkakor och marsipanfigurer tillverkades i en faslig fart. Årets saffransbullar innehöll också marsipan vilket faktiskt var en riktig fullträff. Goda och saftiga blev de! 

Att sätta samman en byggsats pepparkakshus är alltid lite av ett lotteri. Det kan bli fantastiskt, eller ett riktigt bottennapp. Årets byggsats var redan när förpackningen öppnades lite trasig och känslan av nederlag slog emot mig redan innan sockret smälts. Nåväl, Fröken M fixade biffen och det blev riktigt stiligt med lagning och allt. Trixet är att sätta samman huset med just karamelliserat socker. Det är skållhett och inte helt samarbetsvilligt. Trots detta lyckades vi enligt ritningarna.

Snön. Jag vet inte längre om jag tycker lika mycket om den. Vi kommer helt enkelt inte överens. Eller jag ska väl snarare säga att Gamla Bettan och snön passar mycket dåligt ihop just i år. Jag kan faktiskt inte minnas att det var så här illa sist det kom mycket snö. Visserligen plogas det, men inte på långt när lika intensivt som snön faller. När vi i vårt kvarter äntligen lyckas vara samspelta och flytta våra bilar från städgatan händer ingenting. Snön ligger lika fullt kvar och glor på en, i drivor som gör det omöjligt att parkera.
Idag när jag kom hem från jobbet fick jag sitta i bilen och vänta på att klockan skulle bli fyra så att jag skulle slippa böter på den enda gata som fanns ledig. Jag känner mig ganska uppgiven vad gäller plogningen i vinter. Imorgon får jag helt enkelt försöka ta tunnelbanan för att slippa ha ont i magen över att inte hitta parkering. 

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar