måndag 6 augusti 2012



















Äntligen börjar det närma sig cykeltur. Idag har jag plockat bort däcken från min nygamla Monark. Slang och däck har bytts ut och det var sannerligen välbehövligt. Muttrarna satt hårt och det kommer att behövas flera droppar olja för att få dem att löpa smidigt igen. Däcken var så spröda att de smulade sig en aning vid avmontering. Nu står cykeln upp och ner i förrådet och bara väntar på att få däcken tillbaka så att den kan vina över asfalten. Innan dess återstår ytterligare smörj och fix, kedjan såg bedrövlig ut såg jag. Vi får väl se om jag någonsin får fason på den. Det ska bli härligt att få sitta upp på lädersadeln i originalutförande, under morgondagen. Jag kan knappt bärga mig. 

Sedan gäller det så vitt jag vet att ordna lampor och reflexer i olika utförande till cykeln. En ringklocka ska den också ha, annars är den inte giltig. För vad säger lagen egentligen? På transportstyrelsens hemsida kan man läsa att en giltig cykel alltid måste ha ringklocka och broms. Vad gäller broms känner jag idag ingen som kör utan. Ringklockan däremot, kan man se en och annan som susar fram utan.


Därmed tackar jag för i afton!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar