måndag 27 augusti 2012



















Nu var det länge sedan jag satte något på pränt. Det är början av säsongen på jobbet och jag ska villigt erkänna att jag somnat som en stock på kvällarna. Nu ska det dock bli bot och bättring, både på skrivandet och sömnen.

Nåväl, helgen spenderades i sommarstugan. Jag tror att jag har lite extra stort behov av lugn och ro nu efter ett par veckor av hög decibel i öronen. Den här tiden på året känns det dessutom lite extra festligt att vara vid stugan då kräftfisket tagit fart. Grannen i stugan mitt emot, fiskade kräftor för ett par veckor sedan och fick bara en handfull. Riktigt dålig fiskelycka med andra ord. Men jag har hört från initierad källa att ju senare på hösten man fiskar desto bättre. Då hinner de ömsa skal och bli intresserade av mat igen. Jag tror bestämt att det stämmer, för fångsten som ramlade ner i min hink i år blev 59 stycken. Visserligen var det en del som fick slängas tillbaka, men det blev ändå tillräckligt många för att det skulle kunna kallas kräftkalas när vi åt av dem senare på kvällen. Förövrigt måste jag nämna att det faktiskt inte går att jämföra köpta kräftor med dem man kokar själv. Sedan några år tillbaka har vi använt oss av Per Morbergs recept för kokning. Det är väldigt väl avvägt i smakerna och jag tror vi kommer att fortsätta att använda det ett tag.

Helgen i Småland har varit en riktig skogsmullehelg. Det är det väl egentligen alltid när jag är där och jag njuter i fulla drag. Sist fick jag ju med mig rejält med blåbär som blev till sylt och nu var skogen fullständigt röd av stora lingon istället. Jag har egentligen aldrig på allvar plockat lingon som vuxen, men jag måste säga att det var riktigt roligt. I synnerhet när skogen var alldeles rödprickig. Det gick fort att repa av dem och de höll bättre än blåbär. Jag är nöjd! Nu återstår det bara att bestämma sig för om jag ska koka sylt eller råröra dem. Jag lär återkomma i ämnet framöver.

Nu ska sova lite och samla kraft för ytterligare en dag i dålig akustik.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar