tisdag 25 september 2012



















Man känner det tydligare för varje dag. Hösten. Termometern orkar knappt förbi femgradersstrecket på mornarna. Det är inte tal om att gå ut utan jacka längre. Jag tror tyvärr att hösten har övertaget nu. Det blir lite, lite mörkare för varje dag som klockan ringer före sex. 

Nu har jag också sett till att spara så mycket jag bara kan av sommaren. Min basilikaplanta har fått gått hädan efter en sista skörd, så nu kan jag njuta av den ett tag till under vintern i fina små portionspåsar som ligger i frysen. Jag fick dessutom blodad tand vad gäller den vackra vinägern gjord på lingon och timjan. Så jag googlade upp ett klassiskt Ernst Kirchsteiger-recept på en vinäger gjord på Rosmarin, Oregano, Vitlök och Äpple. Nu ska den få stå och gosa till sig ett par veckor innan jag vågar mig på ett litet smakprov. 
För er som undrar hur det gick med nyss nämnda lingon och timjanvinägern kan jag berätta att den slutligen fick den vackraste färg man kan tänka sig. Smaken drog mer åt timjanhållet och om man har friska smaklökar kunde man ana ett litet uns av lingonsmak. Jag tror i ärlighetens namn att lingonen mest syftade till att skapa den vackra färgen.

Men nu, godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar