måndag 3 september 2012



















Regnet upphörde och söndagen bjöd i det närmaste på sol och en tur till Rosendals Trädgård som planerat. Det är verkligen mysigt där ute bland blommor och stora växthus. Faktum är att hösten blir lite lättare att hantera när man får ta en tur dit ut och avnjuta sommarens blomsterprakt en sista gång. Ringblommor och Krasse samsades med Kronärtskocka och pumpor. I äppellunden hängde frukten tungt på sina grenar. Kanske hade sommarens regn gått lite för hårt åt den på sina håll, men det fanns säkert ändå så att det räcker till must och paj.

På Rosendal fick jag inspiration till ytterligare en liten fin inläggning. Eller vad kallar man receptet på en, i mitt tycke, riktigt trevlig vinäger? Efter sensommarens bärplockning i småland kändes det som att lingon och timjanvinägern skulle kunna passa även hemma i mitt skafferi. Sagt och gjort, idag hamnade de små lingonen tillsammans med några kvistar timjan i en flaska. Om fjorton dagar ska jag sila upp och koka upp den tillsammans med lite socker. Sedan är den klar att avnjutas, det blir spännande.

Därmed önskar jag godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar