torsdag 21 juni 2012



















Dagen före midsommar, årets största trafikhelg. Jag lyckades inte komma undan jag heller när jag idag tog mitt pick och pack och reste mot Knivsta. Köerna slingrade sig som en svans från Essingeleden och långt förbi Arlanda. Tur att jag inte hade någon tid att passa.
På radion hörde jag att de trafiktätaste vägarna var E6:an i krokarna kring Smögen och Strömstad. E22 mot Öland, samt diverse vägar mot Dalarna. Då får man förmoda att det är till dessa trakter de flesta väljer att åka när det ska till att firas midsommar.

Om man har is i magen, gott om tid och tycker att det är behagligt att färdas i motorburna lämmeltåg kan man hinna med mycket under en tur på bara några mil. Timma efter timma får man t ex träna benmusklerna i koppling gas (under förutsättning att du inte kör automatväxlat då vill säga). Dessutom har man verkligen tid att titta på omgivningarna eftersom bilen framförs så otroligt långsamt. Om solen står i rätt väderstreck kan man veva ner rutan och få en halvsidessolbränna, en rejäl sådan om man färdas långt. Man har också tid att studera sina medköande lite närmre. Idag såg jag t ex hur en man framför mig ihärdigt petade näsan och rullade små bollar som han slängde ut genom fönstret. Att köa behöver aldrig bli tråkigt.

Nu ska jag försöka sova lite. Jag vill passa på att önska er en riktigt fin midsommar! Passa på att vara rädda om varandra där ute i sommarnatten!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar