måndag 11 juni 2012



















Så trist att jag missade denna trevliga begivenhet. Galgbackens dag. Visserligen kan Hammarbyhöjden "stoltsera" med att ha haft Stockholms största och sista offentliga avrättningsplats men frågan är om arrangörerna ändå inte borde ha ändrat på namnet till ovanstående tillställning. Eller är det bara jag som tycker att titeln "Galgbackens dag" tar lite udden av glädjen mitt bland saftglas och sockervadd? 
Riktigt ruskiga scener måste ha uspelat sig under mitten av 1800-talet då den sista offenliga avrättningen ägde rum. Per Viktor Göthe blev halshuggen som straff för våldtäkt och mord på en bodmamsell från Hornsgatan. En av de mer kända personer som mötte döden på Galgbacken var Gustav III mördare Jacob Johan Anckarström, vars liv avslutades med halshuggning 1792.
Nog om detta fasansfulla förflutna.

Idag har det varit en riktigt härlig försommardag! För det är väl fortfarande försommar? Solen har visat sig från sin bästa sida, även om de svarta molnen låg som en svart skugga i kanterna. Regnet höll sig borta och jag behövde aldrig använda mitt paraply som jag för säkerhet skull plockade med mig på fikaturen med Fröken K. Tyvärr passade jag även på att glömma kvar det någonstans längs vår promenad i Gamla Enskede. Så det blir till att köpa nytt för att klara de värsta skurarna i sommar.

Sverige har spelat sin första match i EM och det gick väl inte riktigt som man hade förväntat sig. Eller vilka förväntningar kan man ha på ett landslag med så många debutanter egentligen? Pappa Zlatan gjorde sitt bästa för att tukta de nya små, men vi får helt enkelt hoppas på bättre lycka nästa gång.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar