söndag 17 juni 2012



















Som så många lediga dagar förut den här försommaren har regnet strilat ner från himlen. Då får man hitta på inomhuspyssel istället. 

Under resan hem från Thailand i vintras åkte en och annan snäcka med hem i bagaget. Olika storlekar och färger i en salig blandning. Som små barn på sakletartur fyllde vi våra fickor av vackra saker, snäckor i synnerhet. Dessa kom väl till pass idag när regnmolnen hängde tunga. 
Inspirationen kom från de små vindspel som såldes lite här och var inne i Khao Lak. Vindspel med snäckor som klirrade mot varandra i den varma sommarbrisen. Jag minns ljudet från dem som otroligt rogivande. Idag skulle det alltså tillverkas en svensk variant i ett kök 8270 km från Thailand.

För att kunna fästa snäckorna i bomullssnöret borrades ett hål i samtliga. Det, kan jag meddela för er som ännu borrat i någon snäcka, var ett tyngre kroppsarbete än man kunnat tro. De visade sig vara av otroligt hållfast material. Jag skulle kunna jämföra det med hur jag kan tänka mig att det är att borra i emalj. Trots nyvässad borr och starka muskler fick jag verkligen arbeta hårt för att få hål i alla. Men det gick så småningom. Nu hänger det färdiga vindspelet förunderligt vackert utmed väggen. På en knotig pinne från sommarstugan möter Thailand Småland.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar