söndag 24 juni 2012



















Jag brukar vara så otroligt noggrann med att få med mig öronpropparna. Utan dem är jag en motvillig nattuggla. Det är svårt att behöva sova utan, när man vant sig att ha dem där i öronen ett halvt liv vid läggdags. Nåväl, det gick att råda bot på med lite fantasi och uppfinningsrikedom. Jag kände mig en aning som Bengt Alsterlind i Hajk när jag satt vid köksbordet med en disksvamp och två bomullspads. Sagt och gjort, jag klippte bort den gröna sandpappershårda delen på en bit av svampen och kände efter om det fanns tillräcklig stuns i den. En hemmatillverkad öronpropp måste ju precis som originalet utvidga sig i örat. Det gjorde den. Men med den i örat kunde man fortfarande höra en mygga fisa så jag var inte helt tillfreds. Den runda bomullsrondellen slöt tillräckligt tätt visade det sig. Så när jag slöt ögonen under midsommarhelgen så var det hemslöjdade öronproppar som stack ut ut öronen. 

Det har varit en fin helg. Vädergudarna höll sin hand över oss här uppe i Svealand hela midsommarafton. Jag har hört hur regnet började strila både här och var längre söderut. Trist för dem, men härligt för oss andra. Det bjöds på grillat och jordgubbar i en salig blandning. Rabarberpaj till kaffet och några nubbevisor i förbifarten. En mycket lyckad kväll i trevligt sällskap! Tack och bock!

Trots att mina hemgjorda öronproppar fungerade förvånansvärt bra, kändes det ändå rätt att försöka leta rätt på en affär som sålde äkta vara. Det visade sig vara svårare än man kunnat ana en midsommardag. Ica sålde såklart inga och Statoil visade sig ha en rik bilvårdshylla men inga öronproppar. Moloken och aningen missnöjd passerade Fröken V och jag Gredelby Hagar på väg tillbaka. Detta var en riktig pärla bland smultronställena. Bland kossor och häckande skrattmåsar i helt fantastisk natur glömde jag bort propparna för en stund. Jag tror att jag fick ett och annat myggbett att klia på också. 

Imorgon är det måndag så jag måste sova.
Godnatt!

1 kommentar:

  1. Vad skönt att se att man inte är ensam som alltid sover med öronproppar. Jag kan inte heller sova utan öronpropparna. Ligger bara vaken och lyssnar efter ljud. Det är så skönt att plugga in propparna djupt i öronen och höra hur alla störande ljud stängs ute. Kan verkligen rekommendera alla att testa sova med öronproppar. Man sover så mycket bättre och djupare när det är tyst. Ja får dock lite ont av propparna ibland. Har du nått tips på sköna öronproppar att sova med?

    SvaraRadera