onsdag 20 juni 2012



















Ovanstående skylt känns nästan lite makaber, när man betänker motsatsen.

Att vakna till sol är härligt. Då prickar man in det goda humöret redan från start. Visserligen har jag inte haft allt för mycket tid att njuta av det vackra vädret, men utanför bilfönstret såg det vackert ut. Varje år glömmer jag hur det känns under den period då vi går från vår till sommar. Varje år har jag lika svårt att klä mig rätt. Kanske kan man tycka att vi redan borde ha passerat den tidpunkten på kalenderåret, men sommaren verkar inte vilja hoppa fram på riktigt ur sin dvala. Jag fick åtminstone en försmak av sommaren idag och jag hade som vanligt alldeles för varmt på mig. Jag ska försöka råda bot på det framöver, kanske till och med våga mig ut i en liten shortsbyxa.

Jag har förövrigt sett mitt livs största geting idag. Jag ljuger inte om jag måttade fem cm mellan nos och stjärtspets. Den kom in genom balkongdörren till en lägenhet som stått tom i tolv år. Damen som hade bott där, fyllde 100 år i år och hade flyttat till ett äldreboende lagom till 88-årsdagen. Sedan dess hade lägenheten inte rörts av en mänsklig hand. Jag tror förresten inte att någon gjort något med lägenheten sedan huset byggdes på sextiotalet. En riktigt härlig retrodimma låg över hela bostaden. Mattorna, tapeterna och skåpsluckorna bar dåtidens charm. Det är sällan man ser något liknande under sina fototimmar. 
Getingen då, jo den föstes så småningom ut genom fönstret med hjälp av en tidning. Den lever antagligen och frodas i något gigantiskt getingbo söder om stan.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar