fredag 13 juli 2012



















Idag gick jag på jakt efter nya däck till mitt vackra cykelfynd. Ja inte bara på däcket utan också själva innerslangen. Det visade sig vara en djungel tätare och frodigare än Amazonas själv.
Tydligen hade man för ett tag sedan (helt i onödan enligt mig) bytt ut storlekssystemet för däck på cyklar. De mäts numera i Etrto  och i vissa fall i tum. Men på den gamla hederliga cykeln jag köpt står storleken på däcken enligt den gamla franska storleksstandarden. Inte konstigt att det blir komplicerat. 

Min första tanke var naturligtvis att reda ut i denna täta djungel helt på egen hand, vin vana trogen. Jag tänkte också försöka komma ganska billigt undan och jag styrde därför stegen mot Biltema. På en vägg hängde hundratals däck huller om buller. Mountainbikedäck samsades med vanliga standarddäck. På små plastskyltar under varje däck stod Etrto och tummåtten prydligt skrivna, men något gammal fransk mått såg jag inte röken av. Jag hittade så småningom ett laminerat papper med en omräkningstabell som kanske kunde få mig att bringa klarhet. Efter att förgäves jämfört mina nedskrivna siffror med tabellen gav jag nästan upp. Jag bad följdaktligen om hjälp. 

Han tittade på mina nedskriva siffror och så gick vi tillbaka till däck och slangar. Han kryssade mellan cykeltillbehören och tog snart ut en slang från en av hyllorna.
" Den här ska passa till 80%." sa han.
Jag skrattade till och sa att jag nog gärna ville att den skulle passa till 100%.
"Ja men kanske 2% diff." ändrade han sig till.
Jag tackade och tog emot slangen. När han gick därifrån, lade jag tillbaka den 80-procentiga slangen med 2 % diff i hyllan och åkte därifrån.

På hemvägen fick jag kryssa mellan blixtarna på himlen och passade därför på att svänga förbi nyöppnade XXL i Kungens Kurva. Där hittade jag ett regnställ. Ett snyggt, ja snyggt och snyggt förresten, hur snyggt kan ett regnställ bli? Men det satt bra och var fint i färgen. Billigt var det också. Jag har nämligen bestämt mig för att på min semester ska jag vara utomhus, varesig det regnar eller inte.

Därmed tackar jag för i afton!
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar