fredag 6 juli 2012



















Jag har sagt det förut men det är värt att nämna igen. Prylboden i Knivsta gömmer riktiga guldkorn. Idag fann jag det jag letat efter, en cykel. Den stod där och ropade åt mig i ett hörn. En hederlig gammal Monarkcykel med mossa på sadeln. Det kommer att krävas lite fix innan den är duglig som fordon, men oj vad fin den kommer att bli! Jag känner mig riktigt till freds och nöjd med mitt köp. Faktum är att det antagligen är ett riktigt kap, åtminstone pengamässigt. Nu kommer jag äntligen att kunna susa fram med vinden i håret längs Stockholms gator. Eller, vinden kanske inte kommer att kunna ta tag i håret riktigt så mycket som jag vill. Man ska tydligen ha hjälm numera.

För ett antal år sedan vet jag att jag tänkte, att den dagen det blir lag på cykelhjälm så slutar jag att cykla. Det var innan jag hade sett stockholmstrafiken och dess fällor på nära håll. Visserligen är det vad jag vet ännu inte lag på att vuxna cyklister ska bära hjälm, men det är nog ett klokt val. Finns frigolithjälmarna fortfarande? De där blå, stora, jättefula. En sådan ska jag inte ha. Om jag nu ändå ska ha hjälm, får det bli en fin.

Därmed önskar jag godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar