onsdag 2 januari 2013



















Ända sedan jag var liten och satt i baksätet på bilen när vi åkte genom Sverige, så har jag fantiserat ihop berättelser om vilka som bor i de hus eller lägenheter vi passerat. Hur det såg ut i deras hem, vad de som bodde där arbetade med osv. Detta är något som jag ibland kommer på mig själv med att fortfarande hålla på med. Kanske är det så att fönsterkarmen i ditt hem skvallrar lite om vem du är? Åtminstone vill jag tro det.

En bit ifrån där jag bor finns det här fantastiska huset. Ritat av den ungersk-svenska arkitekten Georg Varhelyi och byggt 1956. Det var, när det byggdes, Nordens högsta bostadshus och var tänkt som ett hus som skulle fungera från vaggan till graven. Det innehöll från början både daghem, studentbostäder och pensionärsbostäder. De översta våningarnas lägenheter har underbar takhöjd och har tidigare använts som ateljéer. Georg Varhelyi ritade under 1950-talet många tidstypiska bostadsområden i södra Stockholm och även Scandic Malmen på Götgatan härstammar från hans penna.

Att stå och vänta på tunnelbanan med utsikt över ovanstående hus är en ren fröjd. De stora fönstrena avslöjar hela familjers hem och leverne och det är lätt att fantasin springer iväg igen.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar