onsdag 9 januari 2013



















Idag har varit en ledig dag och då måste man ju hitta på annat att företa sig. Jag passade på att få lite ordning i städskåpet där verktyg, skruvar och målarpenslar fått leva lite som de ville. Nu skulle det alltså bli ändring på den saken. Jag köpte en verktygslåda häromdagen, förövrigt min första, och nu skulle den fyllas. Det blev riktigt prydligt ska jag säga. Var sak har sin plats. Att den som pricken över i passade exakt in i städskåpet fick mig på riktigt bra humör.

En ledig dag kan man också passa på att fylla på förrådet av knäckebröd. Om man då är riktigt engagerad så bakar man dem själv. Jag fick en bok om knäckebröd i julklapp och konsten att baka dem på surdeg. Jag har aldrig gjort det förut så jag behövde mjukstarta med ett av de bröd som inte krävde surdegen som bas. Jag kan säga att jag är förvånad över hur gott Rågmjöl, naturell yoghurt och salt kan smaka om man toppar det med Rosmarin. Slutprodukten blev ett tunt bröd som blommade i gommen. Riktigt gott! 
Jag är lite rädd för surdeg, ja inte rädd så att jag skakar, men rädd för att det ska bli fel i processen. Så jag tänkte att nästa steg för att våga prova ett av surdegsrecepten blir att köpa färdig surdeg i affären. För det finns ju för oss som är lite hariga. Klarar jag det, då ska jag banne mig sätta en egen surdeg. Det lovar jag!

Nu har jag i varje fall hårt bröd så jag klarar mig ett tag till.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar