fredag 23 september 2011



















När man går i gymnasiet får man som avgångsklass ta en "Spexbild". Det är en bild som inte behöver vara så strikt uppställd som de bilder man är van att se i skolakataloger från sin egen uppväxt. Här är det bara elevernas kreativitet som sätter stopp för hur bilden ska se ut. Nåväl, vi som företag har ju givetvis också en del synpunkter på vad som är gångbart eller ej. Inga sexanspelningar, inget drogrelaterat, inget våld eller kränkande budskap. Så ser i stora drag våra restriktioner ut. Det borde inte vara så svårt att hålla sig till kan man tycka. 

Tydligen är det dock något i just den här åldern som gör att det är extremt svårt att förstå varför vi har de här restriktionerna. Det är därför man nästan varje år någon gång får frågan, "Vaddå, får vi inte vara horor?" Nä, säger jag, inga sexuella anspelningar. "Men får vi ha trosor utspridda då?"
Varje år får jag också säga nej till elever som kommer in i militärmundering med pistoler, bössor och patronbälten. Nejet inkluderar också dem som i maskeradanda klätt ut sig till Saddam Hussein och Hitler. Varje år tittar de också på mig som att jag är illvillig och ond, de är totalt oförstående.

Vad är det som gör att man vill se ut som en prostituerad i skolkatalogen? Vad är det som gör att just DET är det första man tänker på när man får veta att det är dags att få ta sin Spexbild? Var i ligger det roliga och spexiga i att ha läppstiftet utkletat över hela ansiktet och sönderrivna nylonstrumpor? 
Senast idag fick jag säga nej till ungdomar som ville ta en bild där det skulle ligga en hög med kondomer mitt på golvet och sprit som skulle hällas genom trattar rakt ner i halsen. Jag hajar inte spexet?
Det är förresten väldigt sällan dessa bilder ger upphov till skratt, från min sida. Eleverna är ystra och förväntansfulla och tycker att de kommit på den bästa idén på jorden. Även om det bara innebär att de lindat in sig i svarta plastsäckar eller toapapper, så är det roligt för stunden, tycker dem. De svarta plastsäckarna och toapappret må vara brist på kreativt tänkande, men det är alla fall harmlöst. 

Det blev en tidig dag på jobbet idag, jag skulle hinna med läkarbesöket. Tummen fick sig åter lite uppmärksamhet. Jag fick veta att läkaren skulle ordna en remiss till handkirurgen i Nacka. Så nu är det bara att vänta på att pappret ska dimpa ner i brevlådan med en tid.
I väntrummet hos min läkare finns det ett akvarium. Jag satt och tittade lite förstrött på fiskarna idag. Plötsligt började en av fiskarna mopsa sig mot en annan. Han bet och puffade bort den tills det blev dålig stämning i akvariet. De andra fiskarna höll sig borta och jag slutade titta.

Godnatt så småningom!

2 kommentarer:

  1. ...och alla spex-bilder ser exakt likadana ut oavsett skola.. fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack, vad kul att du tycker om den!
    Nu hittade jag in till din blogg, härlig!

    SvaraRadera