söndag 18 september 2011



















Strax bredvid Samskolan i Saltis har de byggt en idrottshall. Tydligen beslöt de sig för att slå två flugor i samma smäll och satte upp en uppsjö fågelholkar på kortsidan av hallen. Kanske var det en del Saltisbor som knorrade lite eftersom hallen byggts där det tidigare var skog. De stackars fåglarna förlorade hus och hem men kommunen gottgjorde alltsammans och gav pippifåglarna tryggheten tillbaka.

Det är inte klokt hur mycket jag uppskattar helgerna efter en arbetsvecka. Tyvärr tenderar ju helgerna att gå alldeles för fort. Men den här helgen tycker jag ändå att jag hunnit med att både sova ut och träffa dem som jag annars inte ser röken av när jag jobbar. Tyvärr blir jag en aning asocial när jag jobbar så som jag gör. Men den här helgen har jag orkat mig ut, härligt.
Jag fick ytterligare lite ny energi av lilla pluttan Siri-Lo som lutade sig mot min famn när vi möttes vid Skanstull, hon gör mig lycklig i hela kroppen! Mamma M var också med givetvis, det var fint att se henne igen eftersom hon också jobbar häcken av sig och vi ses alldeles för sällan. Vi hann med en härlig stund i solen och på Nytorget, där vi bakade sandkakor och fick grus i skorna. En bra dag!

Söndagen visade sig inte vara lika vacker vädermässigt. Det spelade egentligen mindre roll eftersom jag i sällskap av Fröken V skulle gå på jakt efter duschdraperi och en ny rullgardin. Det visade sig när jag mätte att mina duschdraperier inte var av standardmått, utan nästan 40 cm längre. Det ställde till det en del i min jakt eftersom de flesta butiker bara sålde draperier av standardmått. MEN så knatade jag mer eller mindre av en slump rakt i famnen på två vita, enkla polyesterdraperier av extralång sort som dessutom realiserades. Det gjorde mig lycklig och imorgon ska jag sätta upp dem och se om det passar.
Nuförtiden är alla fästanorningar för rullgardiner i plast och totalt värdelösa. Åtminstone tycker jag det. Jag har en gammal hederlig rullgardin av mörkläggningssort. Den har ändar och fästen i väggen av metall. Den här sortens rullgardiner tillverkas inte längre visade det sig. Vad är plaständar i förhållande till metall? Skit och intet om du frågar mig. Men efter dagens äventyr i rullgardinsdjungeln måste jag nog bara inse att det är den sortens plastfästen jag måste acceptera om jag vill ha en ny gardin i mitt sovrum. Jag ska tänka på saken.

Nu ska jag sova.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar