lördag 22 oktober 2011



















Det är så skönt att äntligen få sova ut. Göra morgonrutinerna i lagom takt, utan hets. Slippa titta på klockan mellan smörgåstuggorna. Nyhetsmorgon bjöd på Halloweentema, kocken lagade pumpasoppa och små marängspöken, fast inte i samma tugga. 
Jag fick en liten pumpa i min ekologiska låda nu senast, jag kanske borde ta tillfället i akt att tillaga den på något vis. Jag har ju faktiskt aldrig ätit pumpa, inte vad jag vet i alla fall. 

Halloween, detta kommersiella jippo. När Halloweenhysterin som först nådde Sverige var jag redan lite för stor för bus eller godis så det blev liksom aldrig av att jag spökade ut mig och knackade dörr. Jag tycker det räcker fint med att hedra våra döda genom att besöka dem och tända ljus. 
För några år sedan var jag på Skogskyrkogården på Alla Helgons dag, det var mäktigt att se alla de hundra tusentals ljus som lyste upp höstmörkret. Det var en fin upplevelse och stämningen var varm och känslofylld, dit går jag gärna igen för att tända ett ljus.

Idag mötte jag upp Fröken M och S-L på tunnelbanan. Det bar av in till stan och Kulturhuset. Lillfjärtan skulle få leka av sig i "Rum för barn". Vid det här laget vet jag ju hur denna lilla ljuvliga donna beter sig i sällskap av vuxna, men idag var det roligt att se henne interagera med andra barn. Hon var totalt orädd och bad inte om ursäkt för sin existens, men inte burdust eller framfusigt utan med stil och finess, hon studerade och imiterade. Det var fint att se henne där, med de andra. Hon var självklar och hade förmodligen kunnat vara på Rum för barn helt själv ett par timmar utan att sakna varken mamma eller Tant Isabelle. Jag tror att det kommer bli en tuff liten tjej av henne, som inte räds att ta för sig. Jag säger heja heja!

Min röst var lika risig idag som igår och nu ska jag vila den ytterligare för att se om den vill återuppstå under morgondagen.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar