onsdag 26 oktober 2011



















Idag vaknade jag med snoret på plats. Jag nämnde ju så sent som igår att det bara var en tidsfråga innan det dök upp. Nåväl, det finns ju näsdukar och spray som kan lösa den saken.

När maten tagit slut i frysen måste man ta sig ut och handla trots att man låter som en gammal kråktant. Idag var ett sådant tillfälle. Jag var helt enkelt tvungen att ta mig till City Gross och fylla på matreserven. Sagt och gjort, nu har jag mat så det räcker för några veckor framöver. Allt från kostcirkeln, precis så som det ska vara. 

På väg hem började kontrollampan för belysningen att lysa i Gamla Bettan. Jag kunde snart konstatera att halvljuset på vänster fram hade sagt tack och adjö. Under de sex år Bettan bott hos mig har jag aldrig behövt byta glödlampa och jag kände mig därför lite okunnig och vilse. Av just den anledningen svängde jag in på en mack och hoppades finna en lagom hjälpsam person som kunde visa mig rätt i lampdjungeln. 

Jag fick lära mig att det numera är verkstadsarbete på att byta glödlampor, ja det vill säga på de nyare bilarna. Gamla Bettan tillhör ju inte det klientelet och därför kunde mannen i fråga troligtvis hjälpa mig på studs. För en gång skull kändes det som att det var bra att ha en gammal bil i sin ägo. För en gång skull fick jag njuta av segerns sötma i bilsammanhang. Farbrorn som skulle hjälpa mig att byta lampa stegade myndigt och lite som en fadersgestalt fram mot min röda pärla och tog sig an uppgiften. Han var oerhört pedagogisk och visade mig på ren rutin hur man bytte den förbaskade lampan. 
Innan han klämde fast den passade han också på att berätta att man inte skulle vidröra glaset på glödlampan eftersom fettet från fingrarna då kunde oxidera och förstöra något annat i strålkastaren. Vad minns jag inte. Lite så här i efterhand tänkte jag på hur jag ska kunna byta glödlampa framöver utan att vidröra glaset, men jag får helt enkelt utrusta mig med handskar som min läromästare.

Nästa gång halvljuset tackar för sig kan jag konsten att byta själv, det känns tryggt.
Efter en så pass lärorik dag ska jag nu samla mig och sova.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar