måndag 17 oktober 2011



















Posten, som ett skämt fast utan poäng.
När man hamnar i trubbel av egen kraft är det bara att spotta i nävarna, komma igen och göra bättre vid nästa tillfälle. Men när man hamnar där på grund av andras misstag och slarv känns det riktigt trist. 
Postverket, som sedan 1638 sprungit våra pappersärenden. Det känns onekligen som att de borde ha lite rutin på att göra det. Drottning Kristinas förmyndarregering  dristade sig till och med att säga att Postverket var : "ett högnödigt och nyttigt wärck...".
I skrivandets stund vet jag inte om jag är benägen att hålla med Axel Oxenstierna och grabbarna. Personligen tycker jag att Posten kan ta sig i röven.

I mitt område har det inte varit annat än problem med postutdelningen de senaste månaderna. Posten har kommit för sent eller i vissa fall, inte dykt upp alls. Mycket kan vi 2000-talsmänniskor klara av via elektronisk post, men ibland kan kännas ganska skönt att få räkningar och annat viktigt på papper om man som jag vill skapa sig lite struktur på gammaldags vis.

Just för tillfället har denna förväntade struktur bytts ut mot en riktigt dålig eftersmak för att Posten, detta "högnödiga wärck" inte kan sköta sina åtaganden. 

Jag tillhör den del av befolkningen som är noga med att passar tider och det genomsyrar även mina räkenskaper och inbetalningarna hamnar i rätt ficka i god tid varje månad. Därför blev jag ytterligt förvånad när jag idag nåddes av informationen att jag fått en prick i Kronofogdemyndighetens register. Det är inget man skyltar med direkt, snarare tvärt om. Men nu har jag fått den där jävla pricken på grund av att Posten inte klarat av att bygga upp den tillräckliga rutin som behövs för att dela ut människors brev, trots att de haft nästan 400 år på sig. 
Försändelser som skickats ut har inte nått mig, den efterföljande påminnelseavgiften och kravbrevet från läskiga Kronofogden nådde mig inte heller. Så nu sitter jag här med pricken och vad ska jag med den till? Om inte brevet från kreditupplysningsföretaget heller nått mig och berättat om ändrade förhållanden i en beviljad kredit så hade jag fortfarande suttit här ovetandes om min prick och skulden hade bara växt sig större.

Är det här verkligen okej? Nu har Posten, detta skitnödiga verk, satt mig i en väldigt olustig situation. De har sett till att ringmärka mig som slarvig för de kommande tre åren. Jag kommer ha svårigheter att ta lån och definitivt inte bli beviljad krediter för avbetalningar. Det känns för jävligt att hamna i Kronofogdens register utan egen förskyllan. 

Posten har satt sin sista potatis i mitt land. Skitit för sista gången i det Blå Skåpet. Det räcker nu Posten!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar