söndag 15 april 2012



















Helgen har verkligen blandat och gett i väderväg. Det klassiska aprilvädret slog till med full kraft och erbjöd både vårvärme och snöyra. Lite som ödets ironi att jag bytte till sommardäck just den här helgen skulle man kunna säga. Men det fanns inte mycket tid att spela på längre. Från och med imorgon är det sommarskrud som gäller på gatorna. Så länge kung Bore håller sig i skinnet vill säga.

Det är en ren fröjd att höra sopmaskinerna inta gatorna så här års. De invaderar stan som insektssvärmar och arbetar både dag och natt. I mitt område är tisdagsgatan nu redo att möta våren, det känns trevligt. Jag minns när jag var liten och gruset försvann från kvarterets gator. Det innebar också nästan alltid att cykeln plockades fram från garaget och provkördes. Kan hända hade den redan fått känna på våren men risken att ramla i kurvorna var mindre när gruset borstats bort, ett skrapsår mindre alltså.

Det är en speciellt doft som sprider sig när sopmaskinen tuffar fram. Blöt asfalt i vårförpackning. Jag har lärt mig att tycka om den. För oss bilägare innebär våren också lite större parkeringsfrihet. Länge nog nu har vi varit piskade att låta bli städgatorna om vi vill slippa böter. I mitten av maj släpper gatukontoret alltså åter efter på kopplet och vi kan parkera utan att känna rädsla för lapplisornas ilsket gula lappar.

Därmed önskar jag godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar