tisdag 24 april 2012



















Idag mina damer och herrar har jag avverkat tre lägenhetsfotograferingar på en timma och tio minuter. Det måste ju vara någon form av hastighetsrekord! Visserligen var det småordrar i ett och samma bostadsområde, men ändå. Jag klappar mig själv lite på axeln. En skaplig timpeng i vilket fall.

För ett tag sedan gick jag av okänd anledning med i Hyresgästföreningen och får därför deras tidning Hem & Hyra. Där kan man läsa om allt mellan himmel och jord, med den gemensamma nämnaren att det har någon form av anknytning till hem och boende. I månadens nummer handlar en artikel om den offentliga tvättstugan och de bekymmer man kan tänkas ha där. En rundringning visar att 80 % av de tillfrågade som någon gång haft en konflikt i tvättstugan säger att den handlat om bristande respekt för andras tvätt och torktider. Vi som bor i lägenheter har förmodligen alla råkat ut för det. Man har stressat hem till tvättiden för att sedan inse att maskinerna redan är fulla av andras byk. Då gäller det att ha is i magen för att slippa stöta sig med grannarna. 

Det intressanta är att läsa tidningens tips på hur man ska förfara vid ett sådant tillfälle. De har delat upp handlingsmönstret i tre nivåer och jag kommer att delge er dem nu:
1. Håll dig lugn
2. Försök att ta reda på vad som hänt
3. Anmäl till värden om det upprepas

Här sitter jag som läsare och förväntar mig extraordinära tips som gör att jag för alltid ska slippa bli bestulen på mina tvättider, och får som råd att hålla mig lugn och ta reda på vad som hänt. Är det en femåring som skrivit tipsen? Det är ren och skär tur att numret väger upp tvättstugetipsen med ett test av 8 minigrillar samt en artikel om Lill-Babs första lya. Annars hade ringt och avsagt mig medlemskapet imorgon bitti.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar