fredag 20 april 2012



















Men på allvar, nu får det räcka med nederbörd och köldgrader! Skokartongsvädret börjar bli riktigt långtråkigt nu om jag ska vara ärlig. Våren får sig en knäck hela tiden, för att inte tala om de förvirrade småfåglarna som kvittrar i snåren. Idag lät det nästan som att de kvittrade i panik. Som om de funderade på att packa väskan och dra tillbaka till varmare breddgrader. Jag förstår dem. Sitta här med snö i fjäderdräkten när det var tänkt att börja samla ludd till redet. 

Jag har faktiskt sett ett par fåglar trots väderleken i det avseendet. De har frenetiskt studsat omkring på marken och plockat mossa och allt annat mjukt de kunnat komma över. Med näbben full har de sedan styrt mot bästa klykan. Man får väl passa på att gratulera dem som hittat en holk att bygga i nu under våren. 

Fågelholkarna ja. Det påminner mig om att jag borde ha fixat till dem som var trasiga vid sommarstugan. Det är så dags att  ordna med det när äggen redan är lagda. Jag ska bli en bättre fågelvärd i fortsättningen. I sommar ska jag laga allt som inte är bebott, i höst betar jag av resten.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar