onsdag 25 april 2012


Jag är en söderortsfotograf och det är ytterst sällan jag dristar mig till att fara iväg norröver med kameran i handen. Idag var jag dock inbokad norr om stan och det var inte mer med det. Åkersberga stod på schemat nämligen. Jag kan inte minnas att jag haft något ärende dit förut och det var därför med nyfikna ögon jag susade in över Österåkers kommungräns.

En styck villa i gult skulle fotograferas. Jag var på plats i god tid och en stund efter anlände även mäklaren och två spekulanter. Solen tittade fram men försäljningstricken haglade. Mäklaren talade sig varm om huset vars grund var helt nyrenoverad efter en liten, nästan obetydlig vattenläcka. I samma sekund som han satte nycklarna i låset, slutade dock den vackra försäljningssagan. Nycklarna passade inte. Ridå.

Samtal ringdes och jag kunde ana en hinna av stress i mäklarens ögon. Han påpekade myndigt att han stod utanför huset med två seriösa spekulanter samt en fotograf som kört från andra sidan Stockholm. Han påpekade att säljaren kanske borde ha provat de nytillverkade nycklarna innan han gav dem till honom.

Nåväl, jag fick återvända till hemtrevliga söderort igen, med lite färre bilder i bagaget än förväntat. 
Imorgon är det möte och kursdag som gäller. Hoppas lite på godfika och greenscreenträning.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar