måndag 16 april 2012



















Idag bar det ut mot Värmdö igen. Småvägarna ute i kustbandet hade plogats duktigt och jag slapp halka omkring som en tvål i vägrenen. Fotograferingen var snabbt avklarad och jag hastade hem för att göra det som jag väntat länge på att få göra, plantera om mina kryddor i ordentliga krukor. Äntligen skulle de få breda ut sig och sträcka på tårna i pinfärsk näringsrik jord.

Att plantera och förbereda inför sommarens skörd är som en lisa för själen tycker jag. Jag har inte själv utövat meditation någon gång, men jag har en känsla av att det känns ungefär som att plantera. Det skänker harmoni och gör mig lugn i hela kroppen. Nu är det bara att vattna och vänta, tills sommaren kommer och lyfter kryddstänglarna mot himlen med sina solstrålar. 

Något som definitivt inte skänker harmoni i kroppen är rättegången mot Anders Behring Breivik som tog sin början idag. Jag slängde ett getöga på den då SVT sände direkt från rättssalen. Jag ska ärligt säga att det var det mest ohyggliga och obehagliga jag sett och hört. Där satt mannen som mördat 77 personer och skadat 42. Där satt han, Norges genom tiderna värsta massmördare och terrorist och åberopade nödvärnsrätten. Fullständigt makabert!

Det har varit skilda meningar om huruvida Breivik är tillräknelig eller inte. Vid den första  undersökningen som gjordes ansågs Breivik lida av paranoid schizofreni, vilket ur rättspsykiatrisk synvinkel gör att man inte kan anses tillräknelig. 
Därefter har ytterligare en rad samtal och observationer som gjorts av Breivik utmynnat i en annan slutsats. Den gör att han nu anses som straffsrättsligt tillräknelig. Han kan alltså därför dömas till fängelse.

Jag vet inte vilket som känns värst. Breivik kommer oavsett om han ses som tillräknelig eller ej, under en överskådlig tid framöver bli omskött, få frukost, lunch och middag. Han kommer att få arbeta eller ha möjlighet att utbilda sig. Han kommer att få träna gratis på gym, titta på TV och låna böcker. Med andra ord, ha ett bättre liv än många andra. 

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar